Een beetje stress op zijn tijd kan geen kwaad, en is zelfs nodig voor optimaal functioneren. Maar te veel stress heeft schadelijke gevolgen voor de geestelijke en fysieke gezondheid, en kan bovendien leiden tot een totale burn-out. Om een burn-out te voorkomen is het goed om te begrijpen wat stress is, wat stress met je doet, en hoe stress kan worden voorkomen. De onderstaande tips kunnen je hierbij helpen.

Toch is beginnen met meditatie of mindfulness voor veel mensen lastig, zeker tijdens een stressvolle periode. Tijdens het mediteren blijven gedachten maar komen, evenals de vraag “of je het wel goed doet”. Gelukkig zijn er tools die het beginnen met mindfulness vereenvoudigen, zoals de Muse. Doordat Muse directe feedback geeft over de staat van je brein blijf je makkelijker gefocust, en weet je gelijk of het mediteren goed gaat. Als starten met meditatie jou moeilijk afgaat biedt Muse dus mogelijk een oplossing.

Stop met multitasking
Multitasking is hip, meerdere dingen tegelijk doen, zowel thuis als op het werk, is tegenwoordig eerder regel dan uitzondering. Multitasking is echter funest voor je productiviteit². Het is namelijk een mythe dat we in staat zijn om op meerdere dingen tegelijk te focussen. Het menselijk brein is erin gespecialiseerd om aandacht te richten op één ding tegelijk, en snel te kunnen switchen als iets relevants in de omgeving de aandacht trekt. Bij multitasking blijft het brein echter continu de aandacht switchen tussen meerdere dingen, wat ervoor zorgt dat geen van beide taken optimaal wordt uitgevoerd. Bovendien zorgt dit ook nog eens voor enorm veel stress³! Dus tot ons brein spontaan verandert is het voor zowel onze stresslevels als productiviteit beter om te stoppen met multitasking.

Kom in beweging
Eén van de beste manieren om stress tegen te gaan is door regelmatig te bewegen. Tijdens inspanning worden de aanwezige stresshormonen sneller afgebroken terwijl het hormoon endorfine, dat je humeur verbetert, vrijkomt4. Deze combinatie maakt van een rondje hardlopen op z’n tijd een echte stresskiller. Daarnaast is het ook nog eens hartstikke goed voor je gezondheid. Gelukkig is het niet nodig om gelijk een marathon te lopen, ongeveer 30 minuten milde inspanning per dag is al voldoende.

Ga op tijd naar bed
Slaap en stress zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het lichaam heeft slaap nodig om goed te kunnen herstellen van de dagelijkse stress, uit onderzoek5 is namelijk gebleken dat na 24 uur slaapdeprivatie al significant meer stresshormonen in het bloed aanwezig zijn dan bij normale nachtrust. Chronisch slaaptekort leidt zo tot chronische stress6. Helaas werkt het principe ook nog eens andersom, want stress veroorzaakt weer slapeloze nachten. Als je niet oppast kan je in een vicieuze cirkel van stress en slaaptekort belanden. Om dit te voorkomen is het verstandig om op tijd naar bed te gaan en een vast slaapritme aan te houden. Een uitgerust mens telt immers voor twee.

Eet gezond
Om stress te voorkomen is het belangrijk om goed op je voeding te letten, uit onderzoek van Ansari en collega’s7 is namelijk gebleken dat mensen die gezond eten minder vatbaar zijn voor stress en depressie dan mensen die ongezond eten. Maar wat wordt verstaan onder gezond eten? In de regel is voeding met weinig vet en veel langzame koolhydraten gezond, net zoals voedsel met veel antioxidanten en vitamines. Voorbeelden hiervan zijn aardappelen, groenten en fruit8. Te veel vet en suiker eten is ongezond, net zoals overmatig gebruik van cafeïne en alcohol. Kies voortaan dus een keer voor een salade met een glaasje water, in plaats van pizza met bier. Het is misschien minder lekker, maar voor een gezond en stressvrij leven moet je wat over hebben.

Geef meer knuffels
“A hug a day keeps the doctor away”. Knuffels krijgen is een vorm  van sociale steun. Sociale steun verlaagt de stress, en minder stress zorgt ervoor dat het immuunsysteem beter functioneert. Dit bleek uit het onderzoek van Cohen en collega’s9 waarin een groep proefpersonen werd blootgesteld aan het verkoudheidsvirus. Achteraf werd gekeken welke proefpersonen daadwerkelijk verkouden werden. Wat bleek was dat mensen die meer sociale steun kregen minder vaak verkouden waren geworden. Een derde van dit effect was te wijten aan de hoeveelheid knuffels die mensen kregen. Knuffel dus voortaan lekker je stress weg!