Lucide Dromen

’s Nachts mediteren, of in je favoriete film meespelen? Het kan allemaal! Alles wat je nodig hebt, is een beetje doorzettingsvermogen.

Het is mij twee keer overkomen dat ik doorhad dat ik droomde en daar niet van wakker schrok. Sterker nog, ik kon op dat ogenblik mijn droomwereld begrijpen, controleren en het leukste van alles: manipuleren. En dus zette ik me stevig af en schoot vanaf de A2 een paar honderd meter de lucht in en begon daar aan een adembenemende vliegtocht door de wolken. Na enkele kilometers vond ik het wel best en besloot wakker te worden. Met een zucht ontwaakte ik in mijn bed, dat gewoon op de grond staat. Ik had zojuist een lucide droom gehad.

Lucide dromen houdt in dat je je bewust bent van het feit dat je droomt, waardoor je net als ik controle krijgt en kunt bepalen wat je tijdens je nachtrust aan het doen bent. Dit is niet alleen hartstikke leuk – want wie wil er nou niet met een noodgang door wolken vliegen? – maar ook nog eens handig voor het op orde brengen van je gedachten. Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat je met behulp van lucide dromen van bijvoorbeeld nachtmerries kan afkomen en met angstgevoelens van overdag kan leren omgaan, door de confrontatie met deze angsten in je slaap aan te gaan.

Het spontaan voorkomen van lucide dromen is vrij zeldzaam. Meestal hebben we niet door dat we dromen, en zodra dat wel gebeurt, worden we vaak gelijk wakker. Toch zijn er methoden om het vaker doen optreden van lucide dromen te stimuleren. Omdat het voor het hebben van zo’n manipuleerbare droomwereld belangrijk is te beseffen dat je droomt, zijn er een paar technieken waarmee je aan de slag kunt.

Om te herkennen dat je droomt, kun je zogeheten realiteitschecks doen. Dit zijn checks waarbij je controleert of je in een droomwereld zit. Zo kun je bijvoorbeeld op je horloge of naar een klok kijken, je handen controleren, of meermalen in een spiegel kijken. In een droom zullen klokken niet volgens de normale tijdsregels werken, hebben je handen wellicht meerdere vingers en zie je in de spiegel iets anders dan je zou mogen verwachten. Het is belangrijk deze checks vooral te doen als je wakker bent, zodat het een gewenning wordt en je ze ook uitvoert als je aan het dromen bent.

Een andere manier om lucide dromen vaker te laten plaatsvinden is het bijhouden van een droomdagboek. Door dit te doen zul je eerder patronen in je dromen ontdekken en daardoor sneller beseffen dat je droomt. Omdat het onthouden van dromen, zeker voor langere tijd, pittig lastig is, wordt aangeraden zo snel mogelijk na het ontwaken op te schrijven waar de droom over ging. Een pen en schriftje onder je kussen is dan ook aan te raden!

Sommige handleidingen voor het opwekken van lucide dromen die op internet te vinden zijn, vertellen van een techniek waarbij je direct van een wakkere staat een manipuleerbare droomstaat ingaat. Je zou hierbij in bed moeten liggen en ontspannen, net zoals je altijd gaat slapen, alleen nu moet je ervoor zorgen dat je geest wakker blijft en zich niet ontspant. Niet alleen is dit een erg onnatuurlijke manier om rust te vinden, het is ook met een vervelend risico. Er kan namelijk sleep paralysis optreden, waarbij je lichaam gaat slapen en je dus in feite verlamd bent, terwijl je geest nog actief is. Hierbij kunnen hallucinaties optreden, die niet bepaald fijn te noemen zijn. Stel je maar eens voor dat je de figuren of gebeurtenissen uit een van je nachtmerries daadwerkelijk in je slaapkamer ziet gebeuren, zonder dat je jezelf kan bewegen.

Toch raden wij het streven naar het controleren van dromen aan, mits je geen gebruik probeert te maken van die laatst beschreven techniek. We slapen gemiddeld zo’n acht uur per dag. Hoe mooi zou het zijn, als we gedurende die uren extra kunnen werken aan een stressvrij leven, of de ontspanning vinden die we overdag missen? Of pak die extra meditatieoefeningen, en word slapend de rust zelve.