De laatste tijd is er steeds meer aandacht voor de negatieve effecten van blauw licht vlak voor het slapen. Het gebruik van telefoons, tablets en laptops zorgt ervoor dat we minder goed slapen; deze apparaten stellen ons namelijk bloot aan blauw licht. Dit blauwe licht onderdrukt de melatonine productie waardoor we minder goed in slaap vallen en slechter kunnen doorslapen.

Maar blauw licht is niet perse slecht, het is geheel afhankelijk van de timing. Net zoals je vlak voor het slapen gaan niet een dubbele espresso achterover tikt moet je jezelf ook niet (overmatig) aan blauw licht blootstellen.

Uit onderzoek blijkt dat blauw licht positieve effecten heeft op zowel je alertheid als je cognitieve functioneren. In een Harvard onderzoek werden deelnemers overdag voor 6 en een half uur blootgesteld aan blauw of groen licht. Tijdens het onderzoek werd de hersenactiviteit van de deelnemers gemeten. Vervolgens werd op verschillende momenten gevraagd hoe slaperig de deelnemers zich voelden en werd hun reactiesnelheid getest.

Wat bleek, de deelnemers die werden blootgesteld aan blauw licht voelden zich minder moe. Deze waarneming werd ondersteund door hun testresultaten, ze hadden snellere reactietijden en minder momenten waarin ze hun focus kwijt raakten, en de hersenactiviteit duidde er ook op dat ze alerter waren.

Beter dan koffie?

Een andere “middel” om alert te blijven is natuurlijk cafeïne. We drinken allen aardig wat koffie om ons door de dag heen te slaan. Zou blauw licht wellicht een beter alternatief zijn dan koffie?

In een Zweeds onderzoek werden de deelnemers in vier condities verdeeld: blauw licht en een placebo pil, 240mg cafeïne (dat staat gelijk aan 3 kopjes espresso) en wit licht, blauw licht en 240mg cafeïne en tot slot wit licht en een placebo pil.

Zowel blauw licht als cafeïne had een positieve impact op de reactietijden, het maken van beslissingen en de precisie. De combinatie tussen blauw licht en caffeine had geen synergetisch effect.

Maar wanneer er een afleider in het spel was, ging het een stuk slechter met de deelnemers die enkel een cafeïne pil namen. De deelnemers die alleen aan blauw licht blootgesteld waren deden het beter dan alle andere groepen en konden zich goed focussen ondanks de afleider.

Het grote voordeel van blauwe licht ten opzichte van koffie is dat blootstelling aan blauw licht overdag geen negatieve impact heeft op je slaap—sterker nog het heeft juiste positieve effecten op je slaapkwaliteit, denk maar aan hoe makkelijk je in slaap valt wanneer je een dag in de zon op het strand hebt gelegen.

Dit kan je natuurlijk niet stellen over koffie. Niet dat we nu zeggen dat je helemaal geen koffie meer mag drinken, want koffie is natuurlijk heerlijk én het heeft verschillende gezondheidseffecten. Koffie kan geen kwaad zolang je niet te veel en te laat drinkt.

Hoe stel je jezelf genoeg bloot aan blauw licht?

De meest voor de hand liggende bron van blauw licht is de zon. De zon is een ontzettende sterke lichtbron. Als de zon volop schijn geeft het wel 100,000 lux. Aangezien blauw licht volop aanwezig is in het spectrum van zonlicht zorgt dit ervoor dat je ruimschoots wordt blootgesteld aan blauw licht. Echter, wanneer het bewolkt is dan geeft de zon maar 1000 lux—en soms nog minder dan dit. Ter vergelijking: kantoorlicht heeft meestal een sterkte van 500 lux. Zo’n sterkte is weinig bevordelijk voor je alertheid.

Een andere manier is een artificiële lichtbron te gebruiken. AYO is hier een goed voorbeeld van, een draagbare lichttherapie bril. Het grote voordeel van AYO is dat je gewoon door kan gaan met je dagelijkse bezigheden. Het licht komt net als de zon van bovenaf. Met behulp van de energy modus kan je 20 tot en met 40 minuten jezelf een energie boost geven, waardoor je beter kan focussen, minder slaperig voelt en dus beter presteert.